Frågestund----Svar

Här kommer svaren på frågorna!

1. Hur är det att vara ung mamma?

Svar:
Det är jätteroligt! Jag älskar att vara mamma!
Det är klart att det inte alltid är en vals på rosor men det bra överväger det jobbiga helt klart! 


2. Bästa åldern att skaffa barn?

Svar: Oj, svår fråga!
Jag tror inte att det finns någon "bästa ålder" att skaffa barn utan alla är olika och klarar av olika saker.
Vissa kan vara 15år och jättebra föräldrar och vara mogna för sin ålder och klara av sin föräldraroll utan problem medans en 25-åring kan vara omogen och aldrig någonsin klara av livet som förälder och allt vad det innebär.


3. Vilken årstid tror du är bäst att föda på?

Svar: Det finns nog ingen årstid som är bättre eller sämre än den andra att föda på, det går nog bra vilken årstid som helst ;)
Dock kan det vara lite jobbigt på vintern om det är jätte mycket snö och halka och man ska ta sig till BB snabbt så då kan jag tänka mig att det är mindre kul.


4. Har träningen gett resultat?

Svar: Nej, träningen har ännu inte gett något som helst resultat än, men jag är bara inne på min 2:a vecka så jag har inte riktigt förväntat mig något resultat så här tidigt utan tänker fortsätta kampen mot vågen i några månader till för att invänta resultat!


5. Hur är dina kostvanor nuför tiden när du tränar?
Några tips som du tror hjälper?

Svar: Mina kostvanor, jag har inga speciella kostvanor utan jag äter precis vad jag vill och vad jag är sugen på!
Jag tror inte på alla gå-ner-i-vikt-metoder utan gör som jag själv vill, vem vill svälta sig själv och vara trött jämt? Hur ska man då orka med att träna ordentligt?
Däremot dricker jag nästan aldrig läsk eller saft utan jag håller mig till vatten, det släcker törsten bäst!

Tips som jag tror hjälper? -Drick mycket vatten 
                                            -Ät dig mätt när du äter så minskar du risken för att småäta 
                                            -Om du blir sötsugen, ät lite kanel! Kanel dämpar sötsuget. 
                                            -Skippa kaffe! Kaffe gör att man går upp i vikt. 
                                            -Skippa alkohol! Även alkohol gör att du går upp massor i vikt! 
                                           


6. Hur kom ni på namnen Cassandra och Martin?

Svar: Martin: Vi hade lite svårt att komma på ett bra namn till Martin först, jag hade nästan bestämt innan Martin föddes att han skulle heta Viktor men han såg inte alls ut som någon Viktor!
Efter en stunds betänketid så säger gubben att Martin är ett bra namn och jag tittar lite på min lilla plutt och kan inte annat än att hålla med så efter det fick han heta Martin.

Cassandra: När Cassandra föddes så bestämde vi oss ganska direkt att hon skulle få hete Nathalie, hon hette Nathalie i ca 30min men sen sa gubben att Nae det är ingen Nathalie och så sa han att han ville ha ett namn på C åt henne för att namn som börjar med C är så fina, så jag tänkte lite och så sa jag Cassandra är fint, Cassandra får hon heta!


7. Vill ni ha fler barn och isf när?

Svar: Ja vi vill ha fler barn!
Vi har pratat om barn ganska länge nu, gubben är väldigt sugen och jag med men samtidigt så känner jag att jag vill komma ut och jobba lite för som ni förstår så är jag ganska less på att gå hemma eftersom att jag har varit gravid/mammaledig sedan jag var 17år så jag vet inte om jag skulle klara av att gå hemma så mycket längre till.
Sen har vi stora problem att få barnvakt då vi blir bjudna på fester osv som inte lämpar sig för barn så måste vi alltid tacka Nej, och att få barnvakt till 3st småbarn skulle aldrig gå!
Men framtiden får utvisa vad som händer ;)


8. Har du någonsin begått ett brott?

Svar: Ja det har jag faktiskt, jag som många andra var en "hemsk tonåring" som snattade väldigt mycket, oftast kläder, smink och hårfärg.
Detta är något jag absolut inte uppmuntrar andra till att göra!
Det var dumt gjort och jag skulle aldrig någonsin snatta nu i vuxen ålder!



9. Hur är du som person?

Svar: Oj, till detta får jag nog ta hjälp av någon att svara på! :)
Sofia säger: Du är snäll, galen, rolig och ja, mera =p

Vi tackar Sofia för hjälpen ;)

Ja men jag är väl ganska snäll då som Sofia säger, galen haha ja jo vissa ser mig ju som det =p
rolig, jaaa klart som fan att jag är rolig, Hallå! :D


10. Kan inte du lägga ut lite mer bilder på dig själv? Skulle vara kul att se mer bilder på dig!

Svar: Ja klart jag kan göra det om ni vill ;)


11. Varför har du ljusblåa linser på alla kort?! Vad är din RIKTIGA ögonfärg?

Svar: Ljusblåa linser? Hallå! Det är inga linser utan min RIKTIGA ögonfärg!
Har hört hela livet att "du har linser" "Man kan inte ha sånna blå ögon på riktigt" Men guess what! Det är mina egna riktiga äkta ögon!
Så för att sätta punkt för detta: Min riktiga ögonfärg är Ljusblå!


12. Hur gamla är dina barn?

Svar: Martin är 2år och 5månader och Cassandra är 1år och 3månader.


13. Är du tillsammans med barnens pappa eller har dom olika pappor?

Svar: Ja jag är tillsammans med barnens pappa.
Nej dom har inte olika pappor utan min pojkvän är pappa till båda barnen.


14. Hur gammal är din sambo?

Svar: Han fyller 25år i Mars.


15. Hur gammal var du när du var gravid?

Svar: Jag var 17år när jag var gravid med Martin och 18år när jag var gravid med Cassandra.


16. Vilken är din favorit färg?

Svar: Behöver jag ens svara på det? =p
Men eftersom det kommit en del nya läsare så kan jag avslöja att min favorit färg är Rosa!


17. Om jag minns rätt så läste jag för ganska länge sen att du lider av panikångest, stämmer det?
Isf hur kommer det sig att du fick det från hela början?

Svar: Ja, det stämmer att jag har panikångest, det är nånting som jag inte gärna väljer att prata om pga att det sätter stopp för väldigt mycket i mitt liv.

Hur det kommer sig att jag fick det?
Jo det var så att det började en helt vanlig dag i April år 2000.
Jag var i Västervik med min mamma och mina syskon och vi stannade förbi på ett ställe för att handla blommor.
Jag stod och väntade på att mamma skulle bestämma sig för några blommor och helt plötsligt gungar det till i hela kroppen och jag får en känsla av att jag håller på att svimma, jag sätter mig i bilen och är mer eller mindra okontaktbar resten av den dagen.
Det började alltså med en helt vanlig yrsel och som 11-åring tyckte jag att det kändes väldigt otäckt och jag var livrädd för att få den känslan igen vilket gjorde att jag hade mer eller mindre panik varje gång jag blev ensam eller när jag blev det minsta yr.
Detta gjorde att kroppen utvecklade an panikkänsla och jag fick panikångest varje dag flera gånger om dagen och blev ofta hämtad från skolan, mamma frågade ofta om vi skulle åka till en läkare och kolla upp det men jag ville absolut inte det!

Jag har levt med "yrseln" i 10år nu snart och det var inte försen i höstas som jag insåg att detta är panikångest!
Det hela började med att min storebror fick panikångest i somras och han hade många otrevliga attacker varav en gång han drabbades här några dagar efter midsommar och vi fick tillkalla ambulans, några dagar senare började jag söka information och symptom på panikångest och insåg att det är detta jag lidit av i 10år utan att veta vad det har varit, så nu har jag hittat information om hur jag ska utmana mina egna attacker och det har hjälpt och jag är inte längre lika rädd för attackerna när dom kommer!


18. Lider du fortfarande av det?

Svar: Ja det gör jag, men nu har jag lärt mig att utmana attackerna så att jag klarar av att hantera dem på ett bättre sätt.


19. När uppkommer panikångesten?

Svar: Den uppkommer när jag ska åka bil långt, av någon lustig anledning får jag panikångest av att sitta i en bil och åka långt, just bilfärder kan vara väldigt jobbiga!

När jag står i kassakön i affärer ensam och jag får stå länge och vänta, men när jag har sällskap av någon i kön så får jag aldrig panikångest.

När jag ska ut på promenad länge, därför har jag väldigt svårt att ta mig ut på långpromenader både själv och med barnen så jag ser gärna att jag har sällskap av någon när jag ger mig ut på promenader.

När jag står/sitter stilla på ett och samma ställe för länge utan att kunna ta mig därifrån eller röra på mig.


20. Har läst att du hämtar ved och eldar!?
Varför gör inte din sambo det? Du är ju tjej...

Svar: Vad har detta med tjej eller kille att göra!?
Jag eldar gärna och hämtar gärna ved då jag är väldigt sysslolös här hemma!
Att elda och hämta ved är inte speciellt jobbigt och jag förstår inte riktigt varför en tjej inte skulle kunna göra det? Och varför ska min sambo göra det när jag kan göra det?!
Han jobbar och står i hela dagarna så han ska inte behöva göra sånt!
Jag tar hand om hemmet, eldningen och vedhämtningen...


21. Har ni någon som brukar vara barnvakt? Verkar jobbigt att vara ung tvåbarnsförälder...

Svar: Ja, förut var min mor barnvakt om det behövdes och innan dess var ett par kompisar barnvakt när vi behövde hjälp. 

Nu för tiden har vi ingen alls som kan, orkar eller vill vara barnvakt vilket är lite synd, tror att det är nyttigt för barnen att tidigt lära sig att sova borta och umgås med sina nära och kära utan oss där hela tiden och ibland kan även jag och gubben behöva lite ensam tid tillsammans och släppa alla vardags saker men det får vi göra när barnen sover istället ;) 


Jag hoppas att ni är nöjda med alla svar på era frågor! 
Kram på er alla! 
//Livets Diamanter

 







Kommentarer
Postat av: Jessica

Visste inte att du lider av panikångest. :o

Har du aldrig berättat, men förstår att det är lite känsligt. Känns nästan lite "dumt" att säga det, men de är skönt att inte vara ensam om det nu. :)

Jag blev sjukskriven från skolan pga min panikångest, därför du nog inte såg mig så mycket på vimar. ;)

Som din bror, fick min mamma tillkalla ambulans då jag fick en attack och började hyperventilera. Det är hemskt! Och tyvärr är det ju ett dolt handikapp som försvårar ens tillvaro. Jag trodde att jag skulle få stora problem då Paulineh föddes eftersom man har läst och hört om baby blues, men jag fick inget sånt och jag känner att min ångest nästan har försvunnit helt nu, sen Pao föddes. :) Hon är en gudagåva! Haha. Slutade äta mina antidepprisiva när jag fick reda på att jag väntade henne och som en blixt från ingenstans försvann som sagt min ångest dagen hon föddes. :) Kram.

2010-01-28 @ 12:48:58
URL: http://jessie0202.blogg.se/
Postat av: Anonym

trevligt att få veta lite mer om dig

2010-01-28 @ 13:10:56
URL: http://moonbell.blogg.se/
Postat av: Sofia

KUl me frågor o svar! mer av det :) Vi är gärna barnvakt när vi har tid som ni vet men vi bor ju en bit ifrån.. synd att du inte mådde bra sist annars hade ni ju fått lite egentid :)

Puss

2010-01-28 @ 13:41:12
URL: http://mammaiia.blogg.se/
Postat av: Alexandra, KAKHUSET ♥

jag håller verkligen med dig på fråga2 ♥

2010-01-28 @ 19:52:33
URL: http://www.kakhusets.se
Postat av: Sara

Blev verkligen förvånad över frågan om du har linser:)Jag kan intyga till alla er som läser att Sofia har så ljus blåa ögon. Hon använder inte linser! Vad roligt det är med frågestunder:) Kram

2010-01-28 @ 20:52:57
URL: http://saraskrickerum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0